Міністерство освіти звернулося до керівників освіти різних рівнів з пропозицією назвати десять найгостріших проблем сучасної української школи. І ось результати.
Міністр освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальники управлінь обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
1. Удосконалення взаємодії, рівня відповідальності між освітніми установами, методичними службами і органами управління через чіткий розподіл функціональних обов’язків і прав;
2. Недосконалість нормативної бази, що регламентує роботу школи;
3. Матеріальна база навчальних закладів застаріла. Недостатня кількість демонстраційного обладнання, наочності;
4. Недостатня відповідальність батьків за навчання та виховання дітей;
5. Недостатнє фінансування на утримання та розвиток навчальних закладів
6. Низький рівень зарплатні вчителя;
7. Застаріла база комп’ютерів, відставання в інформатизації та комп’ютеризації від сучасних вимог. Низький рівень забезпечення сільських шкіл якісною мережею Інтернет;
8. Фінансування управлінь освіти, підвищення престижу роботи державного службовця;
9. Неякісна підготовка майбутнього вчителя у вищому навчальному закладі, відсутність мотивації у його роботі;
10. Тендери.
Начальники управлінь освіти міст – обласних центрів:
1. Недостатнє фінансування;
2. Застарілі комп’ютери, відсутність сучасного Інтернету;
3. Тендери;
4. Підготовка, підвищення кваліфікації вчителя;
5. Занадто велика кількість перевірок;
6. Занадто велика кількість заходів;
7. Занадто велика кількість паперів;
8. Негативний вплив соціальних чинників;
9. Низька якість підручників;
10. Устаткування навчальних кабінетів.
1. Здійснення якісного підвозу учнів, забезпечення ремонту та техогляду шкільних автобусів;
2. Оновлення комп’ютерної техніки та ТЗН в закладах освіти, забезпечення ліцензійними програмними засобами;
3. Застаріла матеріально-технічна база навчальних закладів;
4. Недостатнє фінансування дошкільних, загальноосвітніх, навчальних закладів;
5. Низька якість підручників;
6. Відсутність коштів на поточні та капітальні ремонти навчальних закладів;
7. Мала чисельність учнів;
8. Недосконала система фінансування позашкільних закладів;
9. Низька заробітна плата молодого спеціаліста;
10. Недосконалість типових штатів відділів освіти.
Аналіз показує, що хоча проблеми дещо відрізняються, але є й спільні:
Недостатнє фінансування галузі;
Застарілі комп’ютери, відсутність сучасного Інтернету;
Підготовка, підвищення кваліфікації вчителя, його низька заробітна плата;
Складна процедура тендерних закупівель;
Застаріла матеріально-технічна база навчальних закладів.
1. Як на мене, то взагалі дивний спосіб у Міністерства дізнаватись про проблеми шкіл.
2. Дізнались, а що далі? Можливо, з 2013 різко збільшиться фінансування освіти на всіх рівнях? Ажде корінь більшості проблем саме у браку фінансування.
3. Дивно, що ніхто не згадав про культуру здорового способу життя (точніше її відсутність) починаючи з пропаганди на державному рівні. А ще про перевантаження дітей уроками і відповідно домашніми завданнями (38 уроків на тиждень в 10-11 класах!). А також про проблеми з профорієнтацією, наслідком чого є напівпорожні професійно-технічні училища з наднизькою престижністю навчання у них та масовий психоз із вступом у виші. Та й ще багато про що...